Thursday, May 14, 2009

Rezeki mak buyung....

2 bulan lepas kak Nurah bercerita tentang pekerja abg Pidi yang selalu memasang jaring masa menyiapkan jambatan di daerah Jasin. Bila mendengar mereka sering mendapat ikan sungai bila menarik jaring pada petangnya, mak buyung nie terujalah mendengarnya. Terus aku membuka mulut pada kak Nurah jika mereka mendapat tangkapan lagi aku nak beli sekilo. Apalagi gelak besarlah kak Nurah bila mendengar permintaanku itu. Mana tidak hasil tangkapan mereka itu lebih kepada ikan hiasan akuarium yg besarnya lebih kurang 2 jari. Aku pun terus mendiamkan diri. Yelah mungkin bukan rezeki aku....Awal bulan hari tu sempena hari buruh adikku yg duduk di tepi sungai pahang siap bawa ikan patin masak tempoyak yang di masakkan oleh ibunya. Lama sungguh aku tak merasa keenakan ikan patin masak cara orang pahang. Sekurang2nya terubat juga hajatku yg ingin makan ikan sungai.

Cerita tentang ikan sungai ini aku teringat zaman aku kanak2, terlalu mudah untuk aku mendapatkan bekalan ikan sungai. Aruah nenekku cukup gemar ikan putih yang besar 2 jari itu digoreng rangup cuma digaul dengan kunyit dan garam. Ikan putih nie jenis banyak tulang, kalau digoreng seadanya sahaja jawabnya ada tulang yg bakal tersangkut dianak tekak. Pastu ada ikan lais.....yang ini nenekku paling gemar masak cuka cara tradisi orang indonesia. Ada lagi pais ikan dan ikan putih yang dijadikan pekasam dicampur nasi. Begitu indah kenangan lalu.

Kembali kepada cerita kak Nurah, rupanya hajatku itu diceritakannya pada abg Pidi, dan mungkin memang sudah rezeki aku minggu lepas pekerjanya berjaya menjaring seekor ikan lampam hampir seberat sekilo. Gembira sungguh mereka dapat menunaikan hajat mak buyung sorang nie. Dan yang menjadikan kegembiraan itu berganda....ikan tu pula tengah bertelur. Hilang mabukku petang tu. Balik aje sekolah selepas merehatkan diri dalam setengah jam aku terus masuk ke dapur. Betul jangkaan ku ikan lampam itu memang bertelur dan telurnya dekat sepiring penuh bila siapku goreng. Nasib baik semua askarku tak pandai makan telur ikan....mak dia kenduri sorang2 ler...ops! berdua ler ngan baby....he he he.

Kat bawah nie aku dapat tunjukkan gambar yg aku ambil sebelum ikan itu dimasak jer. Lauk yg lepas siap masak tak sempat nak ambil. Mak buyung dah cukup teruja dengan ikan lampam masak cili api daun kunyit style orang negeri masak.....so babai jer ler ngan gambarnya....dah selamat masuk perut.....ha ha ha....

Ikan lampam yang mencecah hampir satu kilo.....

2 comments:

limau said...

wooaahhhhh sedapnyer... penat jer aku clik carik gambo hasil masak lomak takder pon..huwaaaaaaaa

Permata Hati said...

nanti aku masakkan ikan lain aku qadha gambar yg takde. Sodap bona tu yang sampai terlupa nak ambil gambar dulu...ikan fresh lagi kih!kih!kih!