Saturday, November 28, 2009

One of my beloved sunshine...day 33



Kasut bola baru Adib.



Jom main bola semua, satu...dua...sepak...



Kepenatan main bola....



Baring depan ayah...



ayah join sekaki....kasih ayah dan anak.


Dalam tak diam sudah 33 hari aku bersalin...ye! ye! ye! tinggal 11 hari sahaja lagi aku dalam pantang dan aku dah blh merdeka sepenuhnya. Jenuh juga terperap dalam rumah selama 44 hari untuk orang macam aku yang tak reti duduk diam. He! he! he! hilang taring berjalan aku. Anak2 pun heran bila aku kata aku tak boleh kemana2 selama 44 hari. Alamak mcm nie aku kena ajar mana yg patut pada anak terunaku nie kalau tak parah anak2 menantuku nanti. Sekurang2nya biar mereka menghargai pengorbanan seorang isteri melahirkan zuriat buat mereka. Lama lagi.... paling tidak dalam tempoh 10 tahun lagi...( macam 10 tahun tu lama )

Tuesday, November 24, 2009

Adib new picture.....



Adib ngan abang Uda.....muka derang dah samakan...



Adib dah makin gedek...


Hari ini adib cukup sebulan....begitu pantas masa berjalan...sayang mak pada anak2 mak seperti air di telaga zam2 yg tidak akan kering tanpa izinNYA...

Friday, November 20, 2009

Jika Tuhan Membawa Engkau Kepada Cinta...

Ce : Mengapa kamu menyukai saya?
Co : Saya tidak dapat menjelaskan alasannya.
Tetapi saya sungguh menyukai engkau

Ce : Kamu bahkan tidak dapat memberikan alasan kepada saya
Bagaimana kamu dapat berkata menyukai saya?
Bagaimana kamu dapat berkata kamu mencintai saya?

Co : Saya sungguh tidak tahu alasannya,
tetapi saya dapat membuktikan bahwa saya mencintai kamu.
Ce : Bukti? Tidak!
Saya mau kamu menjelaskan alasannya.
Pacar kawan saya dapat berkata kepada kawan saya
bahwa dia mencintai kawan saya, tetapi kamu tidak dapat!

Co : Ok ok!!!
Hmm karena kamu cantik,
karena suaramu enak didengar,
karena kamu penuh perhatian,
karena kamu mengasihi,
karena kamu bijaksana,
karena senyummu,
karena setiap gerakanmu

Sayangnya, beberapa hari kemudian,
sang cewek mengalami kecelakaan dan mengalami koma.
Sang cowok kemudian menaruh surat di sisinya,
dan isinya sebagai berikut:
Kekasihku,
Karena suaramu yang merdu saya mencintaimu.
Sekarang dapatkah kamu berbicara?
Tidak!
Oleh karena itu saya tak dapat mencintaimu.
Karena kamu penuh perhatian dan peduli
maka saya menyukaimu.
Sekarang kamu tidak dapat menunjukkannya,
oleh karena itu saya tak dapat mencintaimu
Karena senyummu, karena setiap gerakanmu
maka saya mencintaimu
Sekarang dapatkah kamu tersenyum?
Dapatkah kamu bergerak?
Tidak!
Karena itu saya tak dapat mencintaimu..

Jika cinta memerlukan alasan,
seperti sekarang,
maka tidak ada alasan lagi bagi saya untuk mencintai engkau lagi.
Apakah cinta memerlukan alasan?
TIDAK!
Oleh karena itu, saya masih tetap mencintaimu
dan cinta tidak memerlukan alasan
Ketika mencintai seseorang
jangan pernah menyesal dengan apa yang pernah kamu lakukan
menyesallah terhadap apa yang tidak pernah kamu lakukan.
Jika Tuhan membawa engkau kepada cinta..
Dia akan memampukan engkau untuk bisa mengatasinya.

Semoga cinta dan kasih sayangku padamu adalah sepenuhnya kerana Mu Ya Allah...

Wednesday, November 18, 2009

Lagu kami satu ketika dulu...



Masihkah lagu ini memiliki powernya antara kita ?

Kelebihan berdiam.....




Bismillahirrahmanir rahiim ...

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah s.w.t.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.

Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.


HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
7. Menutupi segala aib

Hadis-hadis Rasullullah mengenai kelebihan diam yang bermaksud: "Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya"
(Riwayat Abu Naim)

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (Riwayat Bukhari & Muslim)

"Barangsiapa diam maka ia terlepas
dari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)

BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,
BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK,
KERANA KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,
ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK
DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG LAIN.

KALAU ORANG MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, YANG SEBENARNYA ORANG ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang
terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang
bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasullullah s.a.w. bersabda: "Sampaikan pesanku biarpun satu ayat... "

Diam bukan bermakna sombong!! Jadi kita dinasihatkan hendaknya kita banyak
berdiam (berzikir di dalam hati) dan Senyum selalu ... kerna senyum itu adalah satu sedekah ..Insya'Allah

Saturday, November 14, 2009

Latest target yang kena dicapai.....



Jangan sampai menangis atas penimbang



Cuba timbang atas laptop



Gunalah penimbang yang betul



Kesimpulannya kenalah diet....he he he


Tadi aku baru timbang berat badan aku....last sekali timbang masa sebelum bersalin hari tu 98.5kg, tadi bila aku timbang baru turun 90kg selepas bersalin 20 hari. Berat adib ari tu baru 2.7kg campur uri, campur air ketuban maybe total 5kg, so selama 20 hari nie aku hanya berjaya turunkan berat aku sebanyak 3.5kg jer. Alahai jauhnya lagi nak capai 80kg....mampu ker aku capai sehingga 31 Disember ini ? Apa2 pun yakin boleh....benda yang lagi payah pun aku leh handle inikan benda yang berkisar ngan diri sendiri yer tak....kalau sendiri tak kuat semangat sapa lagi yang boleh tolong....he he he.

Anak2 mak semua doakan mak berjaya mencapai target yang terkini ini ya...yang pasti bila masuk sekolah semula nanti mak nak pakai baju kebaya mak semula...

Adib 20 hari...



Adib tengah lena beradu...



Permata hatiku yang terakhir....



Azim dan Adib....terasa begitu halus si Adib

Merenung si Adib tidak terasa 9 bulan yang berlalu begitu pantas. Hanya selepas 3 bulan Adib berada dalam kandunganku aku baru sedar aku telah mengandung. Kehadiran Adib yang tidak ku jangka membawa banyak perubahan dalam perjalanan hidupku. Kadang kala kita tidak dapat melaksanakan apa yang kita rancang terutama bila DIA berada di atas segalanya. Kehadiran cahaya mata ku yang terakhir ini menjadi titik tolak dalam perjalanan ku dalam menempuh hari mendatang. Semoga hari depan menjanjikan sesuatu untuk aku pertaruhkan....

Friday, November 6, 2009

Muhammad Adib Iqbal.....



Dlm kamar bersalin....sebelum berjuang berhempas pulas...



Adib baru keluar dari Intensif Care Unit..



Adib 2 jam selepas dilahirkan



Yahoo...merdeka dari segala wayar yang berselirat.



Baru sampai rumah nenek melaka...



Menghirup udara baru kat rumah nenek...



Kena kerumun dengan abang2...



Lenanya tidur sayang...



Adib dengan mak...



Adib dengan abang chik



Abg Uda dengan Adib.

Sambutan dari kejauhan....



Birthday Cake....ok ler, walau tak secanggih mana.



Senyuman hubby mendamaikan hati...



Wakil2 tengah menjamu selera...



Thnx dik....berjaya juga awak merealisasikan impian kakak awak..

Hasil dari bantuan adikku Maz, aku dapat meraikan harilahir suamiku dari kejauhan...atleast something. Walaupun saat dan tika itu aku tiada di sisi. Semoga hari esok semakin merapatkan kita....

Monday, November 2, 2009

Selamat Harilahir Sayang.....



Bunga Ros khas buat mu sayangku dari kejauhan ini.....

Selamat harilahir sayang.....maaf mama terkekang untuk berada di sisi untuk menyambut harilahir sayang tahun ini. Semoga dengan kehadiran hari ini semakin memberi cahaya kegembiraan buat abang.....Love u sayang....

Perhubungan yang bermula pada 3 November 1989 dulu hari ini telah mencapai 20 tahun. Terasa begitu pantas masa berlalu....banyak perkara yang kami lalui sepanjang tempoh itu. Hanya dengan anugerah kasih sayang yang tidak bertepi dari DIA yang Maha Esa ikatan itu masih kekal utuh hingga ke saat ini. Tiada apa yang dapat ku janji pada mu sayang.....cuma doa agar cinta kasih sayang yang tersemi antara kita mampu kekal selagi hayat dikandung badan dan kita dapat membesarkan 5 putera yang diamanahkan oleh Allah swt kepada kita sesempurna mungkin.

Sunday, November 1, 2009

Baru dan lama....satu ikatan....



New born member of family



Ahli lama yang sedia ada dengan ayahnya



Mak n ayah....


Tanggal 26 Oktober begitu bermakna dalam perkahwinan kami dan juga sistem kekeluargaanku, dua perkara besar yang berlaku pada tarikh ini.....kelahiran dan kematian. Tepat pukul 10.30 mak saudaraku telah pergi menyahut panggilan ilahi, manakala petang itu tepat pukul 5 aku melahirkan seorang putera seberat 2.7kg. Itulah putaran kehidupan....bila kala satu jasad pergi mengadap ilahi satu ruh diturunkan ke bumi untuk menggantikannya....

Semoga makwo dicucuri rahmat dan berada di kalangan orang2 yang beriman....