Thursday, February 19, 2009

Satu peringatan....

DOA NABI KESAYANGAN KITA MUHAMMAD S.A.W.

Ya Allah
Berikan kebaikan kepada agamaku kerana ia merupakan
perisai urusanku dan berikanlah kebaikan kepada duniaku kerana didunialah tempat kehidupanku.
dan berikanlah kebaikan kepada akhiratku kerana di sanalah tempat kembaliku..

Ingatan kita bersama :

kekuatan kereta dan bergeraknya kereta pada enjinNya bukan pada bodynya..kita semua yakiniNya...Begitulah kekuatan kita bukan pada zahir tubuh badan kita tetapi pada roh yakni rohani kita batin kita atau nyawa didalam badan kita itu...

kereta tidak akan bergerak berfungsi kiranya tiada enjin didalamnya....begitulah kita manusia tidak akan bergerak kiranya roh kita telah tiada yakni mati .

kuatnya enjin dan baiknya enjin .

Enjin akan kuat dan baiknya bila kita rajin bersih atau serviskannya...begitulah dengan roh didalam badan kita juga ya .

Permakanan enjin adalah minyak2 perlincir yang melembutkan enjin dan sejukkan enjin itu bila perjalanan jauh .

Allah swt yang menjadi kan langit bumi dan kita semua .lebih tahu apakah keperluan kita supaya kita lebih kuat berjaya maju dan bahagia ...supaya kita tidak malas boring tertekan didalam menghadapi kehidupan kita sendiri ..oleh itu Allah swt menurunkan minyaknya yaitu ayat2 perkataanNya yang dinamakan didlm bahasa arab wahyuNya ialah zikir .

Pemakanan dan kekuatan roh..rohani kita adalah berzikir yakni memperbanyak membaca Al-quran 30 juz yang maha mulia suci lagi Agong ini .Bila kita boleh fahami makna2Nya dengan baik seperti mana yang Allah swt kehendaki...maka perjalanan roh kita yang menggerakkan badan kita akan ternampak segala kebaikan kecantikan keindahan kenikmatan ketahjukan segala diatas muka bumi langit Allah swt ini .Maka disini lah lahirnya kerajinan kesungguhan kekuatan kebahagian mempunyai visi yang jelas didalam kehidupan kita sendiri .

Bersambung .

Wednesday, February 18, 2009

Cerita seorang wanita...

Aku pinjam dari Z untuk aku kongsi bersama rakan2ku. Kata2 dalam petikan ini menguatkan hati2 yang membaca agar tidak tunduk pada desakan syaitan. Kadang2 begitu menyedihkan bila kaum sejenisku nekad menghabiskan riwayat mereka dengan secara terkutuk hanya kerana kecewa pada tindakan suami masing2. Lupakah mereka kasih sayang itu datangnya dari ALLAH swt. Selagi kita percaya kuasa ALLAH, selagi itulah kasih sayang tidak akan pupus. Bukankah dengan ujian juga yang membezakan darjat antara 2 insan. Semoga kita semua antara orang2 yang mendapat kemenangan di dunia satu lagi.....

Pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan."Ya Allah, mengapa wanita mudah sekali menangis?"Dalam mimpinya, Tuhan menjawab,"Saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama.Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga, bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur. Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan, dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau, seringkali pula, ia kerap berulangkali menerima cerca dari anaknya itu. Kuberikan keperkasaan, yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah, saat semua orang sudah putus asa. Pada wanita, Kuberikan kesabaran, untuk merawat keluarganya, walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah. Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang, untuk mencintai semua anaknya, dalam kondisi apapun, dan dalam situasi apapun. Walau, tak jarang anak-anaknya itu melukai perasaannya, melukai hatinya.

Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang termengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya. Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa-masa sulit, dan menjadi pelindung baginya. Sebab, bukankah tulang rusuklah yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak?Kuberikan kepadanya kebijaksanaan, dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyadarkan, bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai istrinya. Walau, seringkali pula, kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami, agar tetap berdiri, sejajar, saling melengkapi, dan saling menyayangi.

Dan, akhirnya, Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkanperasaannya. Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan kapanpun ia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, air mata ini adalah air mata kehidupan". Maka, dekatkanlah diri kita pada sang Ibu kalau beliau masih hidup....Amin


MENGAPA HARUS KHAWATIR DENGAN SESUATU SELAIN ALLAH ? BUKAN KAH ITU HANYA BAYANG2 NAFSU DIDALAM DIRI KITA SENDIRI YANG MESTI DIABAIKAN . YAKIN LAH DENGAN PERTOLONGAN ALLAH YANG AMAT DEKAT .DIA SERTA KITA SEMUA .

Tuesday, February 17, 2009

Kiriman dari seorang sahabat...

Handbook 2009

Health:
1. Drink plenty of water.
2. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a beggar. (once in a while should be ok)
3. Eat more foods that grow on trees and plants and eat less food that is manufactured in plants.
4. Live with the 3 E's -- Energy, Enthusiasm, and Empathy.
5. Make time to practice meditation, yoga, and prayer.
6. Play more games.
7. Read more books than you did in 2008.
8. Sit in silence for at least 10 minutes each day.
9. Sleep for 7 hours.
10. Take a 10-30 minutes walk every day. And while you walk, smile.

Personality:
11. Don't compare your life to others'. You have no idea what their journey is all about.
12. Don't have negative thoughts or things you cannot control. Instead invest your energy in the positive present moment.
13. Don't overdo. Keep your limits.
14. Don't take yourself so seriously. No one else does.
15. Don't waste your precious energy on gossip.
16. Dream more while you are awake.
17. Envy is a waste of time. You already have all you need.
18. Forget issues of the past. Don't remind your partner with his/her mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
19. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate others.
20. Make peace with your past so it won't spoil the present.
21. No one is in charge of your happiness except you.
22. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems are simply part of the curriculum that appear and fade away like algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.
23. Smile and laugh more.
24. You don't have to win every argument. Agree to disagree..

Society:
25. Call your family often.
26. Each day give something good to others.
27. Forgive everyone for everything.
28. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6.
29. Try to make at least three people smile each day.
30. What other people think of you is none of your business.
31. Your job won't take care of you when you are sick. Your friends will. Stay in touch.

Life:
32. Do the right thing!
33. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful.
34. GOD heals everything.
35. However good or bad a situation is, it will change.
36. No matter how you feel, get up, dress up and show up.
37. The best is yet to come.
38. When you awake alive in the morning, thank GOD for it.
39. Your Inner most is always happy. So, be happy.

Heroin tumbang....

Minggu lepas jadual aku begitu pack. Dengan menjadi driver anak2ku aku turut sibuk dengan trainning terakhir dengan anak didikku. Entah apalah nasib derang nanti.....tapi alhamdulillah semuanya berakhir dengan baik dan cemerlang. Enam dari tujuh anak didikku berjaya melayakkan diri ke pertandingan peringkat negeri menjadi wakil kawasan.

Dari hari Ahad lepas aku dah mula terasa tidak sedap badan. Cuaca yang kering menambahkan lagi pertukaran hormon aku....alahai...itulah orang yang jarang sakit, kalau sekali tumbang parah juga. Apa boleh buat kekadang kita perlu sakit barulah kita lebih menghargai masa2 sihat kita. Hari ini kepala aku masih berat lagi, bila check DR, darah ada naik sikit.....dia kata biasa ler kalau demam memang mcm tu.....so should be ok lah kot.

Check up nye sekejapnya tapi kalau dah ngan DR aku yang sorang tu sure akan jadi lama....lama dgn berborak. Tapi kali ini kami berbual sesuatu yang boleh aku jadikan hala tuju. Dia guide aku mcm mana aku ingin mengembangkan impian ku untuk membentuk pasukan badminton untuk anak2 melayu. Ikut saranan dia banyak org atas yang aku kena jumpa.....rasa2 cukup bagus ker skill komunikasi aku....entah ler...belasah jer lah.

Tuesday, February 10, 2009

Family activity.....Bukit Tinggi

Azim dera along dukung naik bukit ke Japanese Garden

My hubby, along and azim kat signboard nak masuk ker JG.

Azim ngan biji pine nyer...

Azri n Azim kat depan apartment..



Along n my hubby dari jauh....

Me n Korie...

Along bagi hadiah birthday kat mak dia...thanx sayang...

Hubby n anak2 bersantai.....tunggu aku naik dari leka ambil gambar.

Mak n anak....

Bukan main besar gelak korie....

Korie bisik apa ngan angsa tu sayang.......

Me n permata hati....

Korie masih on the way....he he he.....

Azim nak ambil gambar ngan kesatria berbaju besi....


Monday, February 9, 2009

Surprise 4 the day...

Sebelum kami balik ke Melaka, aku anak beranak sempat singgah ke Hutan Lipur Lentang dekat area Genting Sempah. Udara di situ masih segar lebih kurang udara di Bukit Tinggi....cuma rasa panas mula terasa menggigit. Aku terasa nak juga join sekaki mandi tapi bila memandangkan tempat nak tukar baju limited....baik aku jadi tukang tunggu barang jer. Atleast aku boleh spend masa ku dengan mengambil gambar. Terasa aku makin serius dengan hobi yang agak lama aku tinggalkan. To be exact.....hobi yang aku tinggalkan bila aku mula2 berkahwin. Bukannya aku tak mahu meneruskan minatku, tapi kekangan masa yang aku hadapi. Dengan keadaan kami yang baru mengharungi hidup berumahtangga dan setahun lepas itu rezeki kami yang merupakan amanah dari DIA bertambah seorang demi seorang. Masaku sudah tentu terikat dengan mereka.

Kini terasa masa itu masih boleh ku kira kembali menjadi milikku. Aku harus meneruskan minatku yang terberhenti satu ketika dulu. Banyak yang harus ku kejar....tapi aku rasa gembira dan teruja. Bukankan itu merupakan satu cara agar aku harus lebih menghargai setiap saat masa yang hadir dalam hidupku. Bukan semua orang mendapat peluang kedua untuk menghargai hidup....Allah swt masih mengasihiku....semoga doaku setiap saat itu mampu menjadi benteng untukku menghadapi segala dugaan yang mendatang.

Di bawah ini adalah surprise bagiku....dua serangga yang begitu manja denganku. Beberapa kali dihalau oleh anak2ku tapi dua serangga ini masih enggan pergi dari ibu jari kakiku. Begitu indah ia berterbangan dan kemudian kembali ke ibu jariku untuk bersantai. Selamat menghayati salah satu keindahan alam.







Semoga apa yang kurasa saat itu juga turut dinikmati oleh mereka yang berkunjung di sini.

From my beloved hubby....

Sayangku.....
Saat cinta itu bersemi
kau dan aku bersatu
dua jasad satu jiwa
meniti hari demi hari dengan penuh ceria
hidup umpama roda
saat dugaan melanda
kau dan aku masih tegar bersama
semalam, hari ini dan esok..
penuh pengharapan dan impian
setulus doa yang dipanjatkan
padaMU ya Khaliq
ya Rahman...ya Rahim
Hanya padaMu kami berpegang...
RedhaMu yang menjadi tunjangan.

Sunday, February 8, 2009

Peringatan untuk diriku....

Ya Alah berilah sinar Nur Mu
Sesungguhnya HambaMu ini teramat2 lemah..........Ampuni lah daku
Redhakanlah dan permudahkan lah niat ku untuk berusaha mendapat keberkatan Mu Ya Allah
Di Dunia Meskipun Di Akhirat
Moga2 agar aku dapat memahami setiap bait2 Kalam Mu Ya Allah
Sehingga ianya dapat meresapi pada setiap ruang perasaanku dan senantiasa mengalir segar di jiwa dan sanubari hatiku

Ya Allah berilah kekuatan hati dan jiwaku padaMu..........
Perasaanku menginginkan kedamaian
Tetapi masih sukar untuk menggapai manisnya
Initipati2 dan segala zat2 Mu Ya Allah

Kerana ku tahu dosa yg masih membelenggu diri ku
Ampuni lah daku kerana kesalahan yg kusedari mahupun yang ku tidak sedari .

Amin ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Kudus Ya hayun Ya Qayun Ya Salam Ya Rob'bal'alamin .Amin

Monday, February 2, 2009

Perlawanan badminton.

Sekejap sahaja masa berlalu, hari Rabu nie Azfar dah mula bertanding dalam perlawanan badminton. Kalau nak diikutkan anak ku yang seorang nie belum cukup fit lagi dari segi fizikal. Mungkin dengan teknik yang tidak seberapa yang telah aku curahkan ditokok tambah ilmu dan teknik dari suamiku serta pakciknya, dia berupaya mencantumkannya menjadi satu dan mampu menjadi senjata yang ampoh untuk dia berlawan. Aku bersyukur kerana GPK Koku sekolahnya sudi berkerjasama untuk menjadikan impian anakku untuk bertanding satu realiti. Kira pecah rekod ler juga....mana tak ini merupakan julung2 kalinya sekolahnya menghantar peserta untuk perlawanan Badminton. Pastu peserta Melayu pula.....

Minggu depan, perlawanan untuk sekolah rendah pula. Aku tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk Azri dan Azlan. Masa latihan pun aku dah lihat derang pun tak semantap mana. Niatku untuk menghantar mereka dalam pertandingan sebegitu ialah untuk membina jati diri mereka. Bagaimana untuk mengawal perasaan bila menghadapi ramai orang yang memberi tumpuan pada mereka. Bukan mudah untuk melawan rasa gementar....dan bukan semua orang bersedia untuk menghadapi suasana begitu. Apa yang penting bagiku anak lelaki mesti berani. Tegas dalam lembut....kekadang ia tidak semudah yang diucapkan.

Apa2 pun....doa dari mak....semoga anak2 mak berjaya dan mak sentiasa di belakang kalian untuk memberi sokongan moral dan mental. I love you all sayang....