Wednesday, December 9, 2009

Mutiara Kata...



Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah sebelum menemui insan yang betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul, kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah di sebalik pemberian tersebut. Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yang lain akan terbuka tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu yang telahpun dibukakan untuk kita.

Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah 'ia' datang.

Memberi seseorang seluruh cinta anda bukanlah satu kepastian yang mereka akan menyintai anda kembali! Jangan harapkan cinta sebagai balasan. Nantikan sahaja ia untuk mekar di dalam hati mereka tapi sekiranya ia tidak, pastikanlah ia terus mekar di dalam hati anda. Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam untuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.

Jangan pandang kepada kecantikan kerana boleh jadi ianya palsu. Jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut. Carilah seseorang yang membuatkan anda tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yang suram. Carilah yang membuatkan hati anda tersenyum. Akan tiba satu ketika di dalam kehidupan apabila anda teramatkan rindukan seseorang sehingga anda ingin menggapainya dari mimpi anda dan memeluknya dengan sebenar.Mimpilah apa yang ingin anda mimpikan, pergilah ke mana-mana yang ingin anda tujui dan jadilah apa yang anda inginkan kerana anda hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin anda lakukan.

Semoga anda memiliki kebahagiaan yang cukup untuk membuatkan diri anda menarik, percubaan yang cukup untuk membuatkan anda kuat, kesedihan yang cukup untuk memastikan anda adalah seorang insan dan harapan yang cukup untuk membuatkan anda bahagia. Selalu bayangkan diri anda di dalam kasut seseorang.Jika anda rasa ianya menyakitkan anda, fikirlah ia mungkin menyakitkan orang lain juga.

Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memiliki segala yang terbaik. Mereka hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa saja yang datang di dalam perjalanan hidup mereka. Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis, mereka yang terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yang telah mencuba. Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka. Cinta bermula dengan senyuman, mekar dengan ciuman dan berakhir dengan tangisan.

Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan yang lalu yang telah dilupakan. Anda tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga anda melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam.

Note :

Mutiara kata yang ku kumpulkan ini banyak menyentuh rasa kawan2 yang membaca....so enjoy urself okay....

Tuesday, December 8, 2009

Hati dan perasaan



Hati dan perasaan adalah kurniaan dan anugerah daripada ALLAH kepada setiap insan di dunia ini. Ianya mestilah dipupuk dan di belai mengikut lunas-lunas landasan syariah. Jika tidak pastilah ianya akan bercelaru. Dalam kehidupan sudah pasti pelbagai ujian dan dugaan akan berlaku. Persoalan di sini bagaimanakah kita menghasilkan ‘pedoman’ di dalam hidup kita.

Pelbagai hikmah dan pengajaran berlaku apabila timbulnya persoalan hati dan perasaan. Yang penting adalah samada kita bersyukur atau tidak dengan setiap apa yang berlaku kepada kita. Janganlah kerana masalah yang timbul membuatkan hati dan perasaan kita terluka dan kecewa dengan keadaan. Sesungguhnya apa jua yang berlaku pasti ada hikmah yang tersembunyi.

Saturday, December 5, 2009

Hadiah untuk diri sendiri.....





Semalam sementara menunggu anak bujangku yang tua selesai persembahan gong besarnya kami merayau2 mencuci mata kat PIKOM PC Fair. Dalam pada niat nak cuci mata entah macam mana tersambar juga aku dengan kamera olympus FE 5020. Dalam impianku padahal ialah canon powershot SX200IS tapi ia tinggal impian sahaja. Anyway aku happy dengan pilihanku....bukankah bukan semua impian kita menjadi kenyataankan.....

Saturday, November 28, 2009

One of my beloved sunshine...day 33



Kasut bola baru Adib.



Jom main bola semua, satu...dua...sepak...



Kepenatan main bola....



Baring depan ayah...



ayah join sekaki....kasih ayah dan anak.


Dalam tak diam sudah 33 hari aku bersalin...ye! ye! ye! tinggal 11 hari sahaja lagi aku dalam pantang dan aku dah blh merdeka sepenuhnya. Jenuh juga terperap dalam rumah selama 44 hari untuk orang macam aku yang tak reti duduk diam. He! he! he! hilang taring berjalan aku. Anak2 pun heran bila aku kata aku tak boleh kemana2 selama 44 hari. Alamak mcm nie aku kena ajar mana yg patut pada anak terunaku nie kalau tak parah anak2 menantuku nanti. Sekurang2nya biar mereka menghargai pengorbanan seorang isteri melahirkan zuriat buat mereka. Lama lagi.... paling tidak dalam tempoh 10 tahun lagi...( macam 10 tahun tu lama )

Tuesday, November 24, 2009

Adib new picture.....



Adib ngan abang Uda.....muka derang dah samakan...



Adib dah makin gedek...


Hari ini adib cukup sebulan....begitu pantas masa berjalan...sayang mak pada anak2 mak seperti air di telaga zam2 yg tidak akan kering tanpa izinNYA...

Friday, November 20, 2009

Jika Tuhan Membawa Engkau Kepada Cinta...

Ce : Mengapa kamu menyukai saya?
Co : Saya tidak dapat menjelaskan alasannya.
Tetapi saya sungguh menyukai engkau

Ce : Kamu bahkan tidak dapat memberikan alasan kepada saya
Bagaimana kamu dapat berkata menyukai saya?
Bagaimana kamu dapat berkata kamu mencintai saya?

Co : Saya sungguh tidak tahu alasannya,
tetapi saya dapat membuktikan bahwa saya mencintai kamu.
Ce : Bukti? Tidak!
Saya mau kamu menjelaskan alasannya.
Pacar kawan saya dapat berkata kepada kawan saya
bahwa dia mencintai kawan saya, tetapi kamu tidak dapat!

Co : Ok ok!!!
Hmm karena kamu cantik,
karena suaramu enak didengar,
karena kamu penuh perhatian,
karena kamu mengasihi,
karena kamu bijaksana,
karena senyummu,
karena setiap gerakanmu

Sayangnya, beberapa hari kemudian,
sang cewek mengalami kecelakaan dan mengalami koma.
Sang cowok kemudian menaruh surat di sisinya,
dan isinya sebagai berikut:
Kekasihku,
Karena suaramu yang merdu saya mencintaimu.
Sekarang dapatkah kamu berbicara?
Tidak!
Oleh karena itu saya tak dapat mencintaimu.
Karena kamu penuh perhatian dan peduli
maka saya menyukaimu.
Sekarang kamu tidak dapat menunjukkannya,
oleh karena itu saya tak dapat mencintaimu
Karena senyummu, karena setiap gerakanmu
maka saya mencintaimu
Sekarang dapatkah kamu tersenyum?
Dapatkah kamu bergerak?
Tidak!
Karena itu saya tak dapat mencintaimu..

Jika cinta memerlukan alasan,
seperti sekarang,
maka tidak ada alasan lagi bagi saya untuk mencintai engkau lagi.
Apakah cinta memerlukan alasan?
TIDAK!
Oleh karena itu, saya masih tetap mencintaimu
dan cinta tidak memerlukan alasan
Ketika mencintai seseorang
jangan pernah menyesal dengan apa yang pernah kamu lakukan
menyesallah terhadap apa yang tidak pernah kamu lakukan.
Jika Tuhan membawa engkau kepada cinta..
Dia akan memampukan engkau untuk bisa mengatasinya.

Semoga cinta dan kasih sayangku padamu adalah sepenuhnya kerana Mu Ya Allah...

Wednesday, November 18, 2009

Lagu kami satu ketika dulu...



Masihkah lagu ini memiliki powernya antara kita ?

Kelebihan berdiam.....




Bismillahirrahmanir rahiim ...

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita terseksa kekal abadi di dalam neraka Allah s.w.t.

Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.

Oleh itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.


HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah
2. Perhiasan tanpa berhias
3. Kehebatan tanpa kerajaan
4. Benteng tanpa pagar
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang
6. Istirehat bagi kedua malaikat pencatat amal
7. Menutupi segala aib

Hadis-hadis Rasullullah mengenai kelebihan diam yang bermaksud: "Barangsiapa yang banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yang banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. Dan barangsiapa yang banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya"
(Riwayat Abu Naim)

"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam". (Riwayat Bukhari & Muslim)

"Barangsiapa diam maka ia terlepas
dari bahaya". (Riwayat At-Tarmizi)

BANYAK DIAM TIDAK SEMESTINYA BODOH,
BANYAK CAKAP TIDAK SEMESTINYA CERDIK,
KERANA KECERDIKKAN ITU BUAH FIKIRAN,
ORANG CERDIK YANG PENDIAM LEBIH BAIK
DARI ORANG BODOH YANG BANYAK CAKAP.

MENASIHATI ORANG YANG BERSALAH, TIDAK SALAH. YANG SALAH MEMIKIRKAN KESALAHAN ORANG LAIN.

KALAU ORANG MENGHINA KITA, BUKAN KITA TERHINA, YANG SEBENARNYA ORANG ITU MENGHINA DIRINYA SENDIRI.

Manusia tidak akan dapat mengalahkan syaitan kecuali dengan diam. Jalan yang
terbaik ialah diam kalau kita tidak dapat bercakap kearah perkara-perkara yang baik. Bicara yang baik adalah lambang hati yang baik dan bersih yang
bergantung kepada kekuatan iman pada diri manusia.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A, Rasullullah s.a.w. bersabda: "Sampaikan pesanku biarpun satu ayat... "

Diam bukan bermakna sombong!! Jadi kita dinasihatkan hendaknya kita banyak
berdiam (berzikir di dalam hati) dan Senyum selalu ... kerna senyum itu adalah satu sedekah ..Insya'Allah

Saturday, November 14, 2009

Latest target yang kena dicapai.....



Jangan sampai menangis atas penimbang



Cuba timbang atas laptop



Gunalah penimbang yang betul



Kesimpulannya kenalah diet....he he he


Tadi aku baru timbang berat badan aku....last sekali timbang masa sebelum bersalin hari tu 98.5kg, tadi bila aku timbang baru turun 90kg selepas bersalin 20 hari. Berat adib ari tu baru 2.7kg campur uri, campur air ketuban maybe total 5kg, so selama 20 hari nie aku hanya berjaya turunkan berat aku sebanyak 3.5kg jer. Alahai jauhnya lagi nak capai 80kg....mampu ker aku capai sehingga 31 Disember ini ? Apa2 pun yakin boleh....benda yang lagi payah pun aku leh handle inikan benda yang berkisar ngan diri sendiri yer tak....kalau sendiri tak kuat semangat sapa lagi yang boleh tolong....he he he.

Anak2 mak semua doakan mak berjaya mencapai target yang terkini ini ya...yang pasti bila masuk sekolah semula nanti mak nak pakai baju kebaya mak semula...

Adib 20 hari...



Adib tengah lena beradu...



Permata hatiku yang terakhir....



Azim dan Adib....terasa begitu halus si Adib

Merenung si Adib tidak terasa 9 bulan yang berlalu begitu pantas. Hanya selepas 3 bulan Adib berada dalam kandunganku aku baru sedar aku telah mengandung. Kehadiran Adib yang tidak ku jangka membawa banyak perubahan dalam perjalanan hidupku. Kadang kala kita tidak dapat melaksanakan apa yang kita rancang terutama bila DIA berada di atas segalanya. Kehadiran cahaya mata ku yang terakhir ini menjadi titik tolak dalam perjalanan ku dalam menempuh hari mendatang. Semoga hari depan menjanjikan sesuatu untuk aku pertaruhkan....

Friday, November 6, 2009

Muhammad Adib Iqbal.....



Dlm kamar bersalin....sebelum berjuang berhempas pulas...



Adib baru keluar dari Intensif Care Unit..



Adib 2 jam selepas dilahirkan



Yahoo...merdeka dari segala wayar yang berselirat.



Baru sampai rumah nenek melaka...



Menghirup udara baru kat rumah nenek...



Kena kerumun dengan abang2...



Lenanya tidur sayang...



Adib dengan mak...



Adib dengan abang chik



Abg Uda dengan Adib.

Sambutan dari kejauhan....



Birthday Cake....ok ler, walau tak secanggih mana.



Senyuman hubby mendamaikan hati...



Wakil2 tengah menjamu selera...



Thnx dik....berjaya juga awak merealisasikan impian kakak awak..

Hasil dari bantuan adikku Maz, aku dapat meraikan harilahir suamiku dari kejauhan...atleast something. Walaupun saat dan tika itu aku tiada di sisi. Semoga hari esok semakin merapatkan kita....

Monday, November 2, 2009

Selamat Harilahir Sayang.....



Bunga Ros khas buat mu sayangku dari kejauhan ini.....

Selamat harilahir sayang.....maaf mama terkekang untuk berada di sisi untuk menyambut harilahir sayang tahun ini. Semoga dengan kehadiran hari ini semakin memberi cahaya kegembiraan buat abang.....Love u sayang....

Perhubungan yang bermula pada 3 November 1989 dulu hari ini telah mencapai 20 tahun. Terasa begitu pantas masa berlalu....banyak perkara yang kami lalui sepanjang tempoh itu. Hanya dengan anugerah kasih sayang yang tidak bertepi dari DIA yang Maha Esa ikatan itu masih kekal utuh hingga ke saat ini. Tiada apa yang dapat ku janji pada mu sayang.....cuma doa agar cinta kasih sayang yang tersemi antara kita mampu kekal selagi hayat dikandung badan dan kita dapat membesarkan 5 putera yang diamanahkan oleh Allah swt kepada kita sesempurna mungkin.

Sunday, November 1, 2009

Baru dan lama....satu ikatan....



New born member of family



Ahli lama yang sedia ada dengan ayahnya



Mak n ayah....


Tanggal 26 Oktober begitu bermakna dalam perkahwinan kami dan juga sistem kekeluargaanku, dua perkara besar yang berlaku pada tarikh ini.....kelahiran dan kematian. Tepat pukul 10.30 mak saudaraku telah pergi menyahut panggilan ilahi, manakala petang itu tepat pukul 5 aku melahirkan seorang putera seberat 2.7kg. Itulah putaran kehidupan....bila kala satu jasad pergi mengadap ilahi satu ruh diturunkan ke bumi untuk menggantikannya....

Semoga makwo dicucuri rahmat dan berada di kalangan orang2 yang beriman....

Saturday, October 24, 2009

Harinya sudah tiba....

Akhirnya selepas menunggu 38 minggu, esok aku akan dimasukkan ubat untuk membolehkan aku bersalin....bersalin terpaksa. Mujurlah ini ialah kali terakhir aku harus melalui saat seperti itu kerana lepas ini tiada lagi pengeluaran cuma tinggal maintain service jer...he he he. Nie tengah tunggu hubbyku balik dari kelasnya....rasa janggal pula kali ini aku dah tahu bila aku akan bersalin. Anyway harap semuanya dipermudahkan untukku.

Anak2ku juga tidak sabar untuk menanti hari esok di mana insyaAllah dengan izin Allah bilangan ahli keluarga kami akan bertambah. Bertambahlah juga tanggungjawab aku dan suamiku. Tapi kami redha dengan amanah yang dikurniakan oleh Allah buat kami. Bukan semua seberuntung kami. Ramai yang ingin memiliki tapi tidak dikurniakan. Mungkin dari sinilah timbul perkataan dikurniakan....sesuatu yang bukan boleh kita minta sewenang-wenangnya.

Ya Allah....padaMu aku berserah. Hidup dan matiku adalah keranaMU...janganlah kau jadikan aku insan yang merugi.....amiiinnnnn.

Monday, October 19, 2009

Blog yang bersawang...

Lama betul aku tak menulis di sini....leka dengan fb, berladang secara virtual...he he he. Aku dah mula bercuti seminggu. Semalam pergi ambil MC di klinik keluarga kami, free of charge. Nasib baik pergi masa klinik dah tutup sebelah pintu, kalau tak panjang lebar aku kena dengar ceramah Dr Nik. Alahai tak menahan telinga. Masa berlalu semakin pantas, tak terasa perutku yang semakin membesar. Terasa baru semalam aku disahkan mengandung. Ramai yang mendoakan agar kandunganku kali ini adalah seorang putri, malangnya ikut keputusan scan aku tempohari maasih lagi bujang teruna yang bakal melihat dunia ini. Anyway sayang....mama tak kisah baby boy or baby girl. Janji baby yang mama lahirkan sihat dan cukup sifatnya....itu yang paling penting dan utama. Mama tetap sayang awak sama macam mama sayang abang2 yang lain. Semoga minggu depan lebih bererti kepada kami sekeluarga....

Tuesday, September 22, 2009

Dari seorang sahabat (2)

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia... Dia bertanya kepada Tuhan : " Para malaikat disini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya begitu kecil dan lemah ?" Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ." Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia." "Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?" "Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara." "Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?" "Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ? "Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan mengancam jiwanya" "Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak melihatMu lagi" "Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang bayi bertanya perlahan "Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?" "Kamu akan memanggil malaikatmu itu: "IBU "

Ingatlah sentiasa kasih sayang dan pengorbanan ibu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa..... Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya dunia akhirat....

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak yang sedang embesar...sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu... Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

1) Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,

2) Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,

3) Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan dosa-dosa yang silam

4) Di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Thursday, August 27, 2009

Dari seorang sahabat.....


Selagi kau tidak bahagia dengan kebahagiaan orang lain… itu petanda kau sendiri tidak bahagia. Kau mesti bahagia melihat “musuh-musuh”mu bahagia. Walaupun pernah disakiti sekali, kau akan disakiti berkali-kali jika terus mengenang perbuatan mereka. Dan paling derita, jika kau merasakan mereka sedang membina istana kebahagiaan di atas tapak kedukaanmu!

Wahai diri, ingatlah, segala gerak dan laku makhluk adalah dengan izin Allah jua. Jika datang orang “menghadiahkan” air mata… Allah sedang mendidikmu tentang sifat sabar. Jangan dilihat manusia yang menjadi “sebab”, lihat dengan mata hati yang Allah jua yang menjadi “musabbabil asbab”.

Jika kau di sakiti oleh dia, DIA sedang mengajarmu erti reda. Kita bukan malaikat untuk terus pasrah tanpa terusik oleh calar dan cakar insan. Namun, ada ketika-ketika yang sangat kritikal untuk kita bertahan dan katakan… tidak ada keadilan yang mutlak di dunia ini.

Mungkin sahaja “penjahat” yang pandai bermuka-muka akan terus dijulang sebagai wira. Dan hamba sejati yang mempunyai “hati emas”, akan terus dihenyak sebagai sandera (tawanan) di penjara hiba dan cela. Bahagialah dengan kebahagiaan orang lain. Terimalah hakikat kita bukan Tuhan yang mencatur rezeki dan nikmat untuk hamba-hamba-Nya. Jangan kau tanyakan mengapa dia yang dilebihkan, aku dikurangkan? Mengapa dia yang licik dengan gelecek segala strategik dimenangkan sedang aku yang bersenjatakan kebenaran dan kesederhanaan selalu dikalahkan?

Di sini tidak lama. Di SANA jua tempat berehat segala penat. Keyakinan terhadap hari akhirat, akan menyebabkan kita kuat menghadapi tipuan dunia. Keimanan kepada Tuhan akan menimbulkan rasa sabar menghadapi karenah insan.. Belajarlah daripada Nabi Yahya AS dan Zakaria AS yang digergaji mati tanpa dapat melihat bunga-bunga kemenangan. Belajarlah dari Sumaiyah dan Yassir yang terbunuh tanpa semmpat melihat daulah Islamiah dan empayar Islam berkembang.

Note :

Tazkirah pagi Jumaat dan di bulan Ramadhan yang bagus untuk pengisian sekeping hati....thx dik.

Sunday, August 23, 2009

Dari someone.....




andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu siangnya engkau sibuk berzikir
tentu engkau tak akan jemu melagukan syair rindu
mendayu..merayu. ..kepada- NYA Tuhan yang satu
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu sholatmu kau kerjakan di awal waktu
sholat yang dikerjakan.. .sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh dan qalbu...bersatu memperhamba diri
menghadap Rabbul Jalil...
menangisi kecurangan janji"
innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil 'alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku...kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam]
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tidak akan kau sia siakan walau sesaat yang berlalu
setiap masa tak akan dibiarkan begitu saja
di setiap kesempatan juga masa yang terluang
alunan Al-Quran bakal kau dendang...bakal kau syairkan
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu malammu engkau sibukkan dengan
bertarawih.. .berqiamullail. ..bertahajjud. ..mengadu...merintih. ..meminta belas kasih"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-MU
tapi...aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-MU"
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu dirimu tak akan melupakan mereka yang tersayang
mari kita meriahkan Ramadhan
kita buru...kita cari...suatu malam idaman
yang lebih baik dari seribu bulan
andai kau tahu ini Ramadhan terakhir
tentu engkau bakal menyediakan batin dan zahir
mempersiap diri...rohani dan jasmani
menanti-nanti jemputan Izraildi kiri dan kanan ...lorong-lorong redha Ar-Rahman
Duhai Ilahi....andai ini Ramadhan terakhir buat kami
jadikanlah ia Ramadhan paling berarti...paling berseri...menerangi kegelapan hati kami
menyeru ke jalan menuju ridho serta kasih sayangMu Ya Ilahi
semoga bakal mewarnai kehidupan kami di sana nanti
Namun teman...tak akan ada manusia yang bakal mengetahui
apakah Ramadhan ini merupakan yang terakhir kali bagi dirinya
yang mampu bagi seorang hamba itu hanyalah
berusaha...bersedia ...meminta belas-NYA






Ini dihantar oleh seseorang. Aku tak tahu bilakah aku mampu menerimanya....rahsia itu adalah milik ALLAH swt. Hampir 4 tahun aku belajar menerimanya dalam hidupku walaupun kehadirannya bukan pintaku. Tapi luka yang dibentuk olehnya dalam hatiku terlalu dalam untuk sembuh....apakan tidak...setiap kali luka itu hampir sembuh dia pasti akan menyiram cuka dihati yang lara itu. Selalunya kata2 bukan sengaja itu menjadi satu alasan....biarlah...sekarang aku pasrah pada ALLAH swt untuk menentukan apa yang bakal terjadi dihari muka pada kami bertiga. Sesungguhnya tiada daya dan upayaku melainkan daya upayaNYA jua.....wallahualam....

Saturday, August 22, 2009

Selamat Menyambut Ramadhan...



Kepada semua rakan2ku dan mereka yang rajin buka blogku aku mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan....semoga Ramadhan kali ini lebih memberi kebahagian kepada semua. Terasa begitu pantas masa berlalu....masa Ramadhan yang lepas aku begitu berharap dapat menunaikan sembahyang terawih penuh sebulan Ramadhan dengan anak2ku yang semakin dewasa memungkin semua itu berlaku....tapi rupanya hajatku itu masih belum kesampaian. Tahun ini dengan keadaanku yang sarat mengandung menyukarkan segala pergerakanku. Alhamdulillah aku dikurniakan anak2 yang penuh pengertian, walaupun mereka semua lelaki tapi boleh aku harapkan menjadi tangan kananku. Anakku yang sulung begitu membanggakanku bila banyak tugasan yang sukar untuk aku kerjakan dia yang ambil alih sepenuhnya. Bagi 2 orang lagi tu juga turut tidak aku lupakan. Mak sayang kalian......maafkan mak jika mak ada terkasar bahasa bila tekanan melampaui kewarasan.....he he he

Apa2 pun aku berjanji dengan diri sendiri untuk turut menemani anak2ku berterawih walaupun mungkin banyak bergantung kepada kemampuanku.....

Semoga Ramadhan kali ini memberi lebih kekuatan dan kebahagian kepada kami sekeluarga.

Selamat menyambut bulan Ramadhan dan selamat berpuasa, semoga ibadah kita diberkati Allah swt...



Tuesday, August 18, 2009

Selepas 6 tahun berjuang....

Selepas lebih dari 6 tahun berjuang akhirnya aku berjaya juga menggenggam segulung ijazah yang aku idam-idamkan. Terlalu banyak onak dan ranjau yang harus aku lalui sebelum impianku itu tercapai. Tidak terkira air mata yang berguguran dan pancaroba yang maha pahit yang harus dilalui oleh seorang wanita harus aku harungi sepanjang perjalanan itu. Aku juga sempat mengandung 3 kali dan melahirkan zuriat 2 kali. Apa yang membanggakan aku naik ke pentas menerima ijazah semalam ditemankan oleh bayiku yang masih dalam kandungan.

Hampir 600 orang yang menerima ijazah bersamaku semalam......hanya dalam 20 orang yang berkongsi keadaan yang sama denganku. Best juga bila kami mendapat keistimewaan tidak payah beratur panjang dan ada disediakan kerusi untuk duduk sementara menunggu giliran untuk masuk ke dalam dewan.

Suka aku berkongsi detik2 sebelum aku menerima ijazahku.......

Bersedia sebelum check out dari hotel....


Apa serius sangat sayang.....



Azlan tengah perhatikan mak dia betulkan apa tu ?

Sesekali manja dengan bonda tersayang.....


Bergambar bersama keluarga tercinta selepas majlis...