Thursday, February 19, 2009

Satu peringatan....

DOA NABI KESAYANGAN KITA MUHAMMAD S.A.W.

Ya Allah
Berikan kebaikan kepada agamaku kerana ia merupakan
perisai urusanku dan berikanlah kebaikan kepada duniaku kerana didunialah tempat kehidupanku.
dan berikanlah kebaikan kepada akhiratku kerana di sanalah tempat kembaliku..

Ingatan kita bersama :

kekuatan kereta dan bergeraknya kereta pada enjinNya bukan pada bodynya..kita semua yakiniNya...Begitulah kekuatan kita bukan pada zahir tubuh badan kita tetapi pada roh yakni rohani kita batin kita atau nyawa didalam badan kita itu...

kereta tidak akan bergerak berfungsi kiranya tiada enjin didalamnya....begitulah kita manusia tidak akan bergerak kiranya roh kita telah tiada yakni mati .

kuatnya enjin dan baiknya enjin .

Enjin akan kuat dan baiknya bila kita rajin bersih atau serviskannya...begitulah dengan roh didalam badan kita juga ya .

Permakanan enjin adalah minyak2 perlincir yang melembutkan enjin dan sejukkan enjin itu bila perjalanan jauh .

Allah swt yang menjadi kan langit bumi dan kita semua .lebih tahu apakah keperluan kita supaya kita lebih kuat berjaya maju dan bahagia ...supaya kita tidak malas boring tertekan didalam menghadapi kehidupan kita sendiri ..oleh itu Allah swt menurunkan minyaknya yaitu ayat2 perkataanNya yang dinamakan didlm bahasa arab wahyuNya ialah zikir .

Pemakanan dan kekuatan roh..rohani kita adalah berzikir yakni memperbanyak membaca Al-quran 30 juz yang maha mulia suci lagi Agong ini .Bila kita boleh fahami makna2Nya dengan baik seperti mana yang Allah swt kehendaki...maka perjalanan roh kita yang menggerakkan badan kita akan ternampak segala kebaikan kecantikan keindahan kenikmatan ketahjukan segala diatas muka bumi langit Allah swt ini .Maka disini lah lahirnya kerajinan kesungguhan kekuatan kebahagian mempunyai visi yang jelas didalam kehidupan kita sendiri .

Bersambung .

No comments:

Just nak update

 Diam tak diam rupanya hampir 3 tahun aku tak tulis apa2 kat sini. Kejap betul masa berlalu. Diam tak diam tahun nie tahun terakhir aku berk...