Sunday, November 2, 2008

Kalau sayang.......

Satu peringatan buatku....apabila kita menyayangi seseorang kita perlulah mempamerkannya. Kita tak tahu sepanjang mana hayat kita...atau pun hayat orang yang kita sayangi itu. Apa lagi jika orang yang kita sayang itu adalah ibu bapa kita, ibu yang melahirkan kita...membesarkan kita dari sekecil tapak tangan hinggalah kita dewasa bersama lelaki istimewa yang kita panggil ayah. Atau pun suami yang tersayang kita yang tidur sekatil dan sebantal , makan sepinggan dan minum secawan dengan kita. Bayangkan jika ALLAH tarik peluang kita untuk mempamerkan sayang atau mengungkapkan kata2 maaf atas setiap tindakan kita yang mungkin melukakan hati orang yang kita sayangi....Hargailah setiap saat yang mendatang...kerana ia tidak akan hadir buat kedua kalinya dalam hidup kita yang sementara ini...

Satu petikan yang ku ambil dari "abahmuiz" :

Kalau kita sayang dia, tunjuklah sayang itu pada dia. Jika kita hargai diri dia, tunjukkan penghargaan itu sewaktu dia masih boleh merasanya. Jika kita sanggup berkorban untuk dia, tunjukkan juga.

Paling penting, kalau kita berbuat salah padanya, mintalah kemaafan dia sewaktu masih ada peluang. Sebab kalau dia sudah tidak ada, kemana kita nak tunjukkan itu semua? Pada siapa? Kalau dia sekadar lari dari diri kita, mungkin kita boleh cari dia. Tapi kalau Allah sudah menjemput dia dari dunia? Dan ini adalah berkait dengan apa saja jenis perhubungan anda dengan orang itu, baik dia isteri, ibu ayah, anak2, sahabat sejati, dan apa sajalah.

Jangan sampai satu hari anda terkilan dan ralat sendiri sebab sudah tidak ada peluang untuk menunjukkan pada dia apa yang dia perlu tahu dan rasa dari anda, sebab dia sudah dijemput pulang.Tetapi kalau ini sudah pun berlaku pada kita, perkara paling baik adalah untuk terus-terusan berdoa pada Allah, semoga dia akan dicucuri rahmat Allah selalu disana.

Al-fatihah pada orang-orang kesayangan kita yang telah pulang...

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat). Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.

No comments: