Thursday, November 20, 2008

Berbuat baik dapat menyejukkan jiwa



Kebaikan itu sebaik namanya, keramahan itu seramah wajahnya dan keikhlasan itu sesuci rupanya. Dan org2 yang mula2 akan dpt merasa manfaat dari semua itu adalah mereka yg melakukannya. Merekalah yg akan merasa hasilnya serta merta dlm jiwa, akhlak dan nurani mrk, hingga mrk pun sentiasa berlapang dada, tenang tenteram dan damai.

Ketika anda diliputi kesedihan dan kebimbangan, berbuat baiklah terhadap sesame manusia, nescaya akan mendpt ketenteraman dan kedamaian hati. Bersedakahlah pada org yg papa, tlglah org yg dizalimi, ringankan beban org yg menderita, berilah makan org yg kelaparan, jenguklah org yg sakit dan bantulah org yg ditimpa musibah, nescaya anda akan merasa bahagia dalam kehidupan anda.

Perbuatan baik itu bagai wewangian yg tidak hanya mendtgkan manfaat bagi pemakainya, tetapi juga org2 disekelilingnya. Manfaat kejiwaan dari kebaikan itu terasa seperti ubat2 berkesan yg tersedia dikotak ubat org2 yg berhati baik dan bersih.

Menebar senyuman kepada org2 yang gersang jiwanya merupakan sedekah jariyah, sedangkan kemuraman wajah merupakan tanda permusuhan sengit terhadap org lain yg hanya diketahui berlakunya oleh Yang Maha Ghaib.



No comments: